TFS(Team Foundation Server) ve Süreç Yönetim Şablonları
TFS (Team Foundation Server) yazılım geliştirme, test, bakım, destek, proje yönetimi gibi
tüm yazılım süreçlerinde kullanılmak üzere tasarlanmış Microsoft’un geliştirmiş olduğu yazılım süreçleri yönetim uygulamasıdır. Uygulama yaşam döngüsünün yürütülebileceği bir araçtır.
tüm yazılım süreçlerinde kullanılmak üzere tasarlanmış Microsoft’un geliştirmiş olduğu yazılım süreçleri yönetim uygulamasıdır. Uygulama yaşam döngüsünün yürütülebileceği bir araçtır.
Aşağıdaki resimde de görebileceğiniz gibi TFS microsoft’un geliştirmiş olduğu tüm ürünlerle entegre çalışmaktadır.
- Visual studio’nun tüm versiyonlarını desteklemektedir.
- Microsoft Office ile doğrudan bağlantısı bulunmaktadır.
- Web Access ile projeye dahil olan tüm paydaşlar, İş öğesi takibi yapabilirler.
- Sharepoint ile entegre çalışmaktadır.
- TFS API ile 3. Parti yazılımlarla TFS’e bağlantı kurulabilir. Geliştirme yapılabilir.
- Extension özelliği ile custom controller yazılabilir.
TFS bizlere Süreç Yöneticileri(CMMI, Agile,Scrum) ile çalışmamız için bize süreç yönetim şablonları(Process Template) sunmaktadır.
Süreç yönetim şablonlarında şirketinizin süreçlerine bağlı olarak revize edebildiğiniz gibi, kendi şablonlarınızıda oluşturabilirsiniz.
Sürecinize uygun seçtiğiniz şablonlar içerisinde iş takibini yapabileceğiniz(Work Item Tracking) iş öğesi formları(Work Item) bulunmaktadır. Bu formları ister Visual Studio içerisinden isterseniz TFS Web Access üzerinden kullanabilirsiniz.
Her bir WI aslında bir uygulama içerisindeki farklı ekranları işaret eder. Ekranlar üzerinde alanlar bulunmaktadır. İsterseniz kendi yazdığınız bileşenleri de bu ekranlara ekleyebilirsiniz.
WI'lar ekip içerisindeki ekip üyelerine atanabilir. TFS’de mail tanımı yaparak iş öğesi ile ilgili (iş atanan kişi, ilgili kişinin yöneticisi, bu maddesyi oluşturan kişi vs..)otomatik mail atılmasını sağlayabilirsiniz. TFS şeffaf bir sistemdir. Proje içerisindeki tüm WI’ları izleyebilir, takip edebilirsiniz. TFS iş öğeleri üzerinde gelişmiş bir log sistemi bulunmaktadır. Yapılan tüm işlemler eski ve yeni değerleri ile loglanır, revizyon bazlı raporlanabilir. WI’lara ilgili dosyalar eklenebildiği gibi kod değişim setleri , farklı bir WI ile ilişkilendirme işlemleri de yapılabilmektedir.
TFS hakkında genel bir bilgi verdikten sonra şablonlara bir göz atalım
CMMI Şablonu :
İş Öğesi Tipleri ve İş Akışı
CMMI şablonunu kullanacaksanız Epic (Belirsizlikler), Feature(Yeni eklenecek Özellik), Gereksinim (Requirement), Görev (Task), Değişiklik İsteği (Change Request), Hata (Bug ), Gözden Geçirme(Code Review).... WI tipleri ile karşılaşırsınız.
Her bir WI üzerinde durum alanı bulunmaktadır. Durum alanı ile iş akışını kurallara bağlayarak oluşturabilirsiniz. İş akışı üzerinde firmanızın çalışma şekline göre durum alanlarını değiştirebilir yada yeni durum alanları ekleyerek iş akışını şekillendirebilirsiniz.
Şablonla birlikte gelen varsayılan iş akış örnekleri aşağıda belirtilmiştir.
Gereksinim WI tipindeki durumların ne anlama geldiğini aşağıda açıklamaya çalıştım.
· Proposed : Yeni açılan, bekleme durumundaki madde
· Active : Kodlamaya alınmış, üzerinde çalışılan madde
· Resolved : Geliştirmesi tamamlanmış, test edilmeye hazır madde.
· Closed : Testi tamamlanmış ve kapatılmış madde.
Scrum Şablonu :
İş Öğesi Tipleri ve İş Akışı
Scrum şablonunu kullanacaksanız Epic (Belirsizlikler), Feature(Yeni eklenecek Özellik), Gereksinim(Product Backlog Item), Görev (Task), Hata(Bug).... WI tipleri ile karşılaşırsınız.
Şablonla birlikte gelen varsayılan iş akış örnekleri aşağıda belirtilmiştir.
Product Backlog Item(PBI) ve buglar için tipik iş akış süreci :
- New : Ürün sahibi(Product Owner) ın yeni açmış olduğu maddedir.
- Approved : Sprint içerisinde İş planına alınması kararlaştırılmış maddedir.
- Committed : Scrum ekibi tarafından sprintte tamamlanmış maddedir.
- Done : Kabul kriterlerine bağlı olarak bağlı ürün sahibi tarafından onaylanmış maddedir.
Agile Şablonu :
İş Öğesi Tipleri ve İş Akışı
Agile şablonunu kullanacaksanız Epic (Belirsizlikler), Feature(Yeni eklenecek Özellik), Gereksinim(User Story), Görev (Task), Hata(Bug).... WI tipleri ile karşılaşırsınız.
Şablonla birlikte gelen varsayılan iş akış örnekleri aşağıda belirtilmiştir.
User Story için tipik iş akış süreci :
· New : Ürün sahibi(Product Owner) ın yeni açmış olduğu maddedir.
· Active : Ekip tarafından Sprint içerisinde tamamlanması kararlaştırılmış maddedir.
· Resolved : Ekip tarafından tamamlanmış , birim testlerinden geçmiş maddedir.
· Closed : Kabul kriterlerine ve kabul testlerinden geçmiş ürün sahibi tarafından onaylanmış maddedir.
Tüm şablonlarda gelen WI tipleri arasındaki farklar aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.
İş Takip Alanları | Scrum | Agile | CMMI |
İş akış durumları | · New · Approved · Committed · Done · Removed | · New · Active · Resolved · Closed · Removed | · Proposed · Active · Resolved · Closed |
Ürün Planlama | · Product Baklog Item(PBI) · Bug | · User Story · Bug | · Requirement · Bug |
Portfolyo İş Yığını(Backlog) | · Epic · Feature | · Epic · Feature | · Epic · Feature |
Task ve Sprint Planlama | · Task | · Task | · Task |
Hata İş Yığını | · Bug | · Bug | · Bug |
Sorun ve Risk Yönetimi | · Impediment | · Issue | · Issue · Risk · Review |
Referanslar :
Neslihan ÇALIŞKANEL
TFS(Team Foundation Server) ve Süreç Yönetim Şablonları
Reviewed by Taşkalem
on
Mayıs 10, 2018
Rating:
Hiç yorum yok: